گزارش اختصاصی«پژواک کارفرما» از فضای حاکم بر بررسی کابینه دولت چهاردهم در مجلس؛

آیا همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد می گیرند؟/ فعالان سیاسی چه می‌گویند؟/ چند وزیر در لب مرز

فرشته فریادرس

برای اخذ رای اعتماد وزرای پیشنهادی پزشکیان، اگرچه به نظر می‌رسد بر سر اکثر اسامی ارائه‌شده بین مجلس و دولت توافقاتی وجود داشته باشد اما احتمال اختلاف بر سر چند گزینه بیش از سایرین در رسانه‌ها مطرح شده است.

آیا همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد می گیرند؟/ فعالان سیاسی چه می‌گویند؟/ چند وزیر در لب مرز
پژواک کارفرما -

پس از ارائه وزرای پیشنهادی برای کابینه دولت چهاردهم ‌اکنون جلسات فشرده کمیسیون‌ها با وزرای پیشنهادی آغاز شده تا پس از بررسی از هفته بعد جلسات صحن برای رای اعتماد به وزرا آغاز شود.  تحلیل ها نشان می دهد، بین مجلس و دولت بر سر اکثر اسامی اعلامی، توافقاتی شکل گرفته است، اما با این حال به نظر می رسد، اختلاف نظرهایی در مورد چند تن از وزرای پیشنهادی به قوت خود باقی باشد.

آنطور که برخی رسانه‌ها نیز به آن پرداخته اند، فضای مجلس دوازدهم متشکل از سه جریان سیاسی است: اصلاح‌طلبان که نسبت به دو گروه دیگر اقلیت محسوب می‌شوند، قطعا از کابینه پزشکیان حمایت خواهند کرد، اصولگرایان نزدیک به قالیباف نیز موضع میانه‌ای در برابر فهرست ارائه‌ شده دارند اما جریان دیگری که احتمال زیاد با سخت‌گیری بیشتری به ارزیابی کابینه بپردازند نمایندگانی هستند که در انتخابات مجلس از کمپین قالیباف حمایت نکرده و از نظرات سیاسی او نیز احتمالا تبعیت نخواهند کرد. برهمین اساس پزشکیان  اگربتواند گروه سوم را نیز با خود همسو کند به نظر نمی‌رسد برای عبور دادن وزرای پیشنهادی خود از فیلتر بهارستان با چالش مواجه شود؛ با این حال در صحنه سیاست نمی توان با قطعیت از چیزی سخن گفت و در لابی های پشت پرده و زد و بندهای سیاسی باید احتمالات را نیز در نظر گرفت.

همه وزرا رای اعتماد می گیرند؟

حال پرسشی که مطرح می شود این است که آیا تمام کابینه پیشنهادی پزشکیان از مجلس رای اعتماد می‌گیرند؟ فعالان سیاسی چه می گویند؟

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی درباره کابینه پزشکیان معتقد است که کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان به مجلس بر اساس «توافق» شکل گرفته است،به احتمال بسیار زیاد، تمام آنها از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت. او در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «تصور من این است که کابینۀ پیشنهادی آقای پزشکیان به مجلس بر اساس «توافق» شکل گرفته است. از این رو، به احتمال بسیار زیاد، تمام آنها از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت و از طیفی که عمدتا شامل نمایندگان حوزه تهران است، جز چند فریاد جگرخراش کار خاصی بر نخواهد آمد! اگ این پیش‌بینی درست از کار در نیاید، باید در برخی از فرضیاتم نسبت به شناخت وضع موجود تجدیدنظر کنم.»

جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره به اینکه چه تعداد از کابینه آقای پزشکیان از مجلس رای اعتماد می‌گیرند، گفته است: احتمال می‌دهم  با توجه به بیانات رهبری و پشتیبانی ایشان از آقای پزشکیان، شاید جز یک یا دو نفر، همه اعضای کابینه رأی اعتماد را بگیرند، این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که در کدام یک از وزارتخانه‌ها، باید دقت نظر بیشتری صورت می گرفت تا گزینه بهتری معرفی شود، گفت: با توجه به نارضایتی فعالان سیاسی و مدنی،  در وزارت ورزش و جوانان، علوم، نفت و وزارت کشور باید افراد با تحصیلات بالای تخصصی، وابسته به رشته و هم‌صنف با محل فعالیت آنها انتخاب می‌شدند، ایران دارای شخصیت‌های بزرگی است که آقای پزشکیان می‌توانست از افراد با سواد و با تجربه‌تری استفاده کند.

چند وزیر لب مرز قرار دارند؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز در اظهاراتی بیان کرده که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که حدود ۱۰ نفر از وزرای پیشنهادی دولت، شاید هم یکی دو نفر بیشتر، از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت. در مقابل، احتمال دارد حداقل ۶ نفر از وزرای پیشنهادی یا رأی اعتماد کسب نکنند یا با نتیجه لب مرزی مواجه شوند.

او در گفت وگویی که با خبرگزاری دانشجو داشته درباره واکنش‌های نمایندگان در صحن مجلس نسبت به اسامی وزرای پیشنهادی گفته:«در هنگام قرائت اسامی وزرای پیشنهادی، شاهد بروز احساسات مختلفی از سوی نمایندگان بودیم. به عنوان مثال، در مورد وزیر راه و شهرسازی، چهار نماینده با سر دادن «دوی قوی» ابراز حمایت کردند و برای برخی از وزرای دیگر نیز «چهار قوی» سر داده شد. البته این واکنش‌ها بیشتر جنبه احساسی داشت و بررسی‌های دقیق‌تر در کمیسیون‌ها انجام خواهد شد.»

محمد مهدی فروردین، نماینده مجلس هم درباره معرفی وزرای پیشنهادی پزشکیان برای کابینه دولت چهاردهم به ایسنا گفته است: به نظرم آقای رئیس‌جمهور در جهت تحقق وعده‌هایی که داده بود در معرفی کابینه خیلی خوب و صادقانه عمل کرد؛ چراکه کابینه پیشنهادی فراجناحی است و تمام ظرفیت‌ها، سلایق، جناح‌ها و دیدگاه‌ها را در کابینه خود لحاظ کردند. او درباره پیش‌بینی خود از نتیجه بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی از سوی مجلس را نیز گفته است: به نظرم مجلس نسبت به کابینه پیشنهادی واکنش مثبت داشته است. از جهت تعامل با کابینه نیز معتقدم بعد از بررسی تخصصی برنامه وزرای پیشنهادی جمع‌بندی قابل دفاعی صورت خواهد گرفت و فکر می‌کنم حدود ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شوند.

احمد راستینه، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس هم در پاسخ به این سوال که به نظر شما چند درصد از کابینه پیشنهادی پزشکیان می‌توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، اینطور گفته است: الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما به نظر می‌رسد احتمالاً دو یا سه گزینه پیشنهادی دولت نتوانند از سد مجلس عبور کنند و رأی اعتماد بگیرند.

با این حال تا لحظه درج این خبر، برخی از وزرا هنوز توانسته‌اند نظر موافق برخی کمیسیون‌های تخصصی را کسب کنند وبه گفته مجلسی ها این وزرا اگر در صحن علنی بتوانند برنامه‌های بهتری ارائه دهند و از خود دفاع کنند، احتمال دارد که مجدداً تایید شوند.

باید منتظر آغاز جلسات رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس که شنبه،27 مرداد برگزار می‌شود، بمانیم.

انتهای پیام
۲۰۰۷
دیدگاه
آخرین‌های سیاسی
آخرین اخبار
پربازدیدها