۴۲ همت تسهیلات اشتغال در مسیر پرداخت
دولت چهاردهم با تخصیص و پرداخت تسهیلات اشتغال و تولید از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه و منابع بازگشتی سالهای گذشته، توجه ویژهای به ایجاد فرصتهای اقتصادی داشته است.

علیرغم انجام برخی از اقدامات، پرداخت تسهیلات اشتغال و تولید از منابع تبصره (۱۸) سال ۱۴۰۲ و استفاده از منابع بازگشتی سنوات گذشته تبصره (۱۸) تولید (بخشی از منابع تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور) و منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایر در ابتدای فعالیت دولت چهاردهم انجام نپذیرفته بود که در حال حاضر، تخصیص منابع حدود ۴۲ همت از محل تبصره (۱۸) سال ۱۴۰۲ به متقاضیان در حال بررسی و پرداخت است.
همچنین حدود ۲۱ همت از منابع بازگشتی سنوات گذشته در قالب منابع سال ۱۴۰۳ و ۱۸ همت از منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایر نیز طی ماههای آتی در روند پرداخت تسهیلات قرار خواهد گرفت.
آخرین وضعیت اجرای تبصره مربوط به تسهیلات تولید و اشتغال نشان از آن دارد که منابع تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به دلیل تأخیر دیرهنگام سازمان برنامهوبودجه و همچنین تخصیص اوراق خزانه اسلامی و زمانبر بودن سازوکار مصرف آن در حال حاضر در مرحله پرداخت است.
گفتنی است تاکنون از محل منابع قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور ۱۷۰۰ طرح به ارزش ۴.۵ همت به مؤسسات عامل معرفی شدهاند.
در خصوص تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور هم از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی با برگزاری جلسات متعدد کارگروه تخصصی ملی و دریافت و بررسی برنامههای دستگاههای اجرایی در راستای پیشبرد اهداف و اولویتهای کشور نسبت به تصویب برنامههای دستگاههای اجرایی اقدام شده است.
حساب پیشرفت و عدالت به کمک اشتغال میآید
در ارتباط با منابع جزء (3) بند (الف) تبصره مبنی بر منابع بازگشتی حاصل از پرداخت تسهیلات تبصره (18) قوانین بودجه سنوات گذشته، موجودی حساب پیشرفت و عدالت حدود 7.9 همت بوده (با تلفیق منابع بانکی بالغ بر 21 همت) که باتوجهبه اینکه تعیین سهم استانها و دستگاههای اجرایی از محل منابع بازگشتی در قانون مشخص نشده و بر اساس جزء (3) بند (پ) تبصره (2) قانون بودجه سال 1403 توزیع آن بخش از منابع که محل مصرف آن در این تبصره تصریح نشده توسط هیئت امنای حساب پیشرفت و عدالت به تصویب میرسد، در جلسه دوم بهمنماه سال جاری هیات امنای حساب پیشرفت و عدالت مقرر شد تعیین سهم دستگاههای اجرایی و استانهای کشور بر اساس نیازمندی و ظرفیتهای استان و بر اساس اعلام شورای برنامهریزی و توسعه استان 70 درصد بهصورت مساوی بین استانها و 30 درصد به طرحهای معرفی شده دستگاههای اجرایی در سطح ملی صورت پذیرد.
در این راستا از استانداران کشور درخواست شده طرحهای اولویتدار پیشنهادی متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزایی در استان تا 500 میلیارد تومان دارای پیشرفت فیزیکی بالا و امکان بهرهبرداری تا پایان سال 1404 و دارای سهم آورده بالا توسط متقاضی را معرفی کنند.
در ارتباط با منابع جزء (5) بند (الف) مبنی بر مانده و بازگشتی منابع مالی تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نیز شیوهنامه مربوطه با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاستجمهوری و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامهوبودجه کشور ابلاغ شد. در راستای اجرای این شیوهنامه تعیین سهم دستگاهی - استانی و همچنین رسته فعالیتهای اولویتدار مشخص شده است.
برایناساس از منابع پیشبینیشده بودجه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۲.۵ همت تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و نظارت جامعی بر تعهد اشتغال افراد دریافتکننده اعمال شده است.
در گامی جدید، ۱۰ همت تسهیلات قرضالحسنه اشتغالزایی نیز از منابع تکلیفی مؤسسات، طبق تبصره ۲ قانون ۱۴۰۳ تخصیصدادهشده و در حال حاضر سازوکار لازم برای ارائه ۴۲ همت تسهیلات در سال جاری (از محل تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲) فراهم شده است.
از دیگر اقدامات دولت میتوان به ایجاد سامانه یکپارچه "کات" اشاره کرد که بهمنظور ثبت اطلاعات متقاضیان و نظارت بر عملکرد دستگاهها طراحی شده است. همچنین، استفاده از ظرفیت صندوقهای ضمانت و پژوهش و فناوری برای تضمین تسهیلات و نظارتهای میدانی از پروژهها، از دیگر اولویتهای عملیاتی بوده است.
این تلاشها تاکنون به اشتغال مستقیم بیش از ۵۴۰ هزار نفر و ایجاد تعهد برای بیش از ۲۵۵ هزار نفر در سراسر کشور منجر شده است. سازوکارهای اجرایی بهگونهای تنظیم شده که از ایجاد رانت و فساد در پرداخت تسهیلات جلوگیری شود.