تشکیل کارگروه تخصصی جزایر ۳‌گانه ایرانی در مرکز پژوهش‌های مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تشکیل کارگروه تخصصی در این مرکز برای جزایر ۳‌گانه ایرانی، خبر داد و گفت: بستر قانونی برای توسعه جزایر سه گانه ایرانی فراهم است.

تشکیل کارگروه تخصصی جزایر ۳‌گانه ایرانی در مرکز پژوهش‌های مجلس
پژواک کارفرما -

نخستین نشست تخصصی بررسی مسائل جزایر سه گانه ایرانی( ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) و بررسی بیانیه مشترک اخیر اتحادیه اروپا و سازمان همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه، با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های و نهادهای ذی‌ربط در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

بابک نگاهداری در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروهی ویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی مسائل مرتبط با جزایر سه‌گانه ایرانی، گفت: ماموریت این کارگروه بررسی مسائل مختلف مرتبط با این جزایر ازجمله ابعاد حقوق بین‌‌المللی، امنیتی، اقتصادی و دیگر ابعاد است تا بتوانیم در این زمینه با شناخت کامل و با دست پر اقدام کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش کرد تا در برنامه هفتم پیشرفت، جایگاه قانونی برای توسعه جزایر ایجاد شود، توضیح داد: براساس همین تلاش‌ها در بندهای ۶۰ تا ۶۳ برنامه هفتم توسعه به امر توسعه دریا محور پرداخته شده و در بند ۶۱ دقیقا به مسائل توسعه جزایر سه‌گانه اشاره شده است؛ در واقع بستر قانونی برای توسعه این جزایر فراهم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: نکته مهم عملیاتی شدن این برنامه و دیگر تصمیماتی است که در این زمینه گرفته می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی مشورتی مجلس آمادگی دارد تا از بعد نظارتی در این زمینه فعالانه عمل کنند.

مهدی امیری، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست، موضع اتحادیه اروپا را نقطه عزیمت در مسائل مرتبط با جزایر دانست و گفت: ما شاهد یک تغییر رویکرد در اتحادیه اروپا هستیم و این مسئله را باید جدی بگیریم.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد رویکرد مشترک در بین همه دستگاه‌های برای عملیاتی شدن تصمیمات در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را ضروری دانست و عنوان کرد: نشست‌های مشترک دستگاه‌های مختلف کشور در مورد این جزایر باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

کارشناسان و اساتید حاضر در نشست هم به بیان نقطه نظرات خود در مورد بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و سازمان همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پرداختند. عدم عملیاتی شدن تصمیمات اتخاذ شده در مورد جزایر سه‌گانه، ضرورت فعال کردن دیپلماسی همه جانبه و متوازن با کشورهای مختلف و توسعه و ساخت‌و‌ساز در جزایر از مواردی بود که در این جلسه تبیین شد.

انتهای پیام
۲۴۰۵
دیدگاه
آخرین‌های سیاسی
آخرین اخبار
پربازدیدها