نسخه همتی برای بورس

شاخص بازار سرمایه سطح حمایتی ۲ میلیون واحدی را از دست داد و جلسات متعددی در این باره در حال برگزاری است. جلسه مسئولان بورس با بانک مرکزی و همچنین جلسه فوری شورای عالی بورس برای دستیابی به درمان عارضه ریزش بورس برگزار شدند اما هنوز جزئیاتی در مورد آنها منتشر نشده است.

نسخه همتی برای بورس
پژواک کارفرما -

شاخص بازار سرمایه سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را از دست داد و جلسات متعددی در این باره در حال برگزاری است. جلسه مسئولان بورس با بانک مرکزی و همچنین جلسه فوری شورای عالی بورس برای دستیابی به درمان عارضه ریزش بورس برگزار شدند اما هنوز جزئیاتی در مورد آنها منتشر نشده است. در چنین فضای عبدالناصر همتی گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت اقتصاد با انتشار فایلی از برنامه‌هایش برای بخش‌های مختلف اقتصادی پرده‌برداری کرد و بخشی از ابهامات به وجود آمده در اذهان را پاسخ داد.

 همتی عنوان کرد که اهداف و اولویت‌های که برای بورس دنبال خواهد کرد بدین شرح است:

 جلوگیری از وضع قوانین و مقررات ناگهانی در بازار سرمایه بدون مطالعه زمینه‌ای جامع، اقتصادی، مالی و اجتماعی.

تشکیل جلسات منظم شورای ملی تامین مالی برای ایجاد هماهنگی میان بازار پول، سرمایه و بیمه بر اساس ماده ۲ قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت‌ها.

استفاده از ظرفیت‌های کشور برای ساماندهی بازار سرمایه.

جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه در تعیین قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه (نرخ خوراک گاز، نرخ مواد اولیه پالایشگاه‌ها و ...) و در فروش محصولات تولیدی (خودرو، تعرفه، خدمات فناوری و ارتباطات نرخ فرآورده های نفتی پالایشگاه ها و ...)

ایجاد امکان سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی در بازار سرمایه.

الزام بانک‌ها به فروش املاک و مستغلات مازاد و صرف منابع در اجرای پروژه‌های تولیدی شرکت‌های بورسی و کمک به افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی و بانک‌ها به‌صورت همزمان.

تامین مالی شرکت‌های بورسی از طریق منابع موجود در بازار سرمایه به اتکای تضامین بانکی، ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری و سواد مالی و تشویق سهام داران عمده حقیقی و حقوقی به اتخاذ مشی سهامداری بلندمدت.

افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی و بهبود نسبت قیمت به سود هر سهم از طریق کاهش نرخ تامین مالی برای شرکتهای بورسی بدلیل شفافیت بالاتر شرکت‌های بورسی

تنظیم برنامه زمانی عرضه اوراق دولتی به نحوی که تناسب ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه تنظیم شده و فروش اوراق دولتی موجب تضعیف بازار سهام نگردد.

معرفی ابزارهای ترکیبی بازار پول و سرمایه از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طلا و سهام به نحوی که تعادل بین بازارها حفظ شده و مدیریت ریسک به‌شکل مناسب‌تری برای سهامداران قابل انجام گردد.

افزایش نقش رسانه‌ها در ارائه تحلیل در بازار سرمایه و صیانت از سرمایه اجتماعی ایجاد شده در این بازار.

افزایش سواد مالی در میان اقشار جامعه بخصوص دانش آموزان و دانشجویان، بهره‌گیری از سیاستهای ایجاد اطمینان از جمله انتشار اختیار فروش برای سهام داران نیازمند به اطمینان از آینده بازار سهام.

انتهای پیام
۱۹۸۶
دیدگاه
آخرین‌های سیاسی
آخرین اخبار
پربازدیدها