رئیس جمهور آینده را «آرای خفته» تعیین می‌کند/«نه» به سیاست‌های انسدادی با مشارکت نیامده‌ها

رییس جمهور آینده را آرای خفته تعیین می‌کند و اگر آرای خفته بیدار شوند و به صحنه بیایند، مسعود پزشکیان را با ۲۰ میلیون رأی روانهٔ ریاست جمهوری می‌کنند.

رئیس جمهور آینده را «آرای خفته» تعیین می‌کند/«نه» به سیاست‌های انسدادی با مشارکت نیامده‌ها
پژواک کارفرما -

با علام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از ۴ نامزد موفق به کسب حد نصاب (نصف به اضافهٔ یک) نشده و کار به دور دوم کشیده که جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - همین هفته- برگزار می‌شود.

این دومین بار در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که رییس جمهوری در مرحلهٔ دوم تعیین می‌شود و امید اصلی برای مسعود پزشکیان اما این است که هم ممکن است بخشی از آرای نامزد ناکام- محمد باقر قالیباف- به سوی پزشکیان سوق پیدا کند و هم مهم‌تر از آن آرای خفته بیدار و به جانب او روانه شود.

از کل ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی شمارش شده مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ در جای نخست ایستاده اما چون به نصف به اضافه یک نرسید رییس جمهور نشده (البته فعلا). سعید جلیلی هم با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی در جای دوم قرار گرفته و با هم به مرحلهٔ دوم راه یافتند.

هدف قانون‌گذار از دو مرحله‌ای کردن این است که رییس جمهوری با آرای بیشتری انتخاب شود هر چند برخی معتقدند هیچ تضمینی وجود ندارد چون در نوبت بعد با هر رای بیشتر رییس جمهوری تعیین می‌شود و الزاما به افزایش آرا نمی‌انجامد.

به هر رو سعید (جلیلی) و مسعود (پزشکیان) روانهٔ‌ مرحلهٔ دوم شدند و مهم‌ترین نکته همان است که گفته شد. سقف آرای جلیلی همان است که دیدیم و آرای خفته و خاموش ندارند و همه بیدارند و تنها افزودنی آن می تواند بخشی و نه تمام آرای قالیباف باشد.

سقف آرای پزشکیان اما این قدر نیست و کافی است آرای خفته بیدار شود و به صحنه بیاید.

رییس جمهور آینده را و این که سعید (جلیلی)‌ باشد یا مسعود (پزشکیان) همین آرای خفته تعیین می‌کنند. اگر بیدار شوند و به صحنه بیایند مسعود پزشکیان را با ۲۰ میلیون رأی روانهٔ ریاست جمهوری می‌کنند با ۱۰ میلیون مرحله اول به اضافهٔ‌ یک میلیون تکنوکراتیک باقر قالیباف و ۹ میلیون آرای خاموش.

اگر آرای خفته بیدار نشود احتمال موفقیت جلیلی وجود دارد اگرچه تنها قادر به جذب بخشی از آرای قالیباف باشند و ۴ و بلکه ۸ سال از عمر خود را باید با سیاست‌های ایدیولوژیک و انسدادی جلیلی سپری کنند.

رییس جمهور شدن پزشکیان بسته به آن است که اولا آمده های جمعه ۸ تیر باز بیایند و به قاعده می آیند چون کار را که کرد؟ آن که تمام کرد. این اما کافی نیست. نیامده ها هم بیایند چون برایشان روشن شده که نیایند جمعه ۱۶ تیر سعید جلیلی رییس جمهور ایران خواهد شد و در تمام شئون زندگی ایرانیان اثر می گذارد و این هراس افکنی نیست، توصیف واقعیت است.

انتهای پیام
۱۶۰۴
دیدگاه
آخرین‌های سیاسی
آخرین اخبار
پربازدیدها