توسعه کسب‌وکارهای کوچک ‌و متوسط با رویکردی نوین

پژوهشگر حوزه بازار کار گفت: یکی از راهکارهای اساسی جهش تولید و مشارکت مردم اتخاذ سیاست‌های نوآورانه و روی آوردن به تخصص‌های هوشمندانه و رشد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای کوچک و متوسط و مشاغل خانگی با رویکردی نوین در کشور است.

توسعه کسب‌وکارهای کوچک ‌و متوسط با رویکردی نوین
پژواک کارفرما -

محمود مرادی با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: نیاز است در سال ‌جاری برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر آن تاکید کردند مشاغل خانگی، کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط را با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و شیوه‌ای نوین اجرایی کنیم.

وی افزود: رشد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌تواند منجر به تحول در اشتغال و اقتصاد شود و افزایش میزان تولید می‌تواند منجر به تولید شغل شود و چرخ اقتصادی کشور را به گردش در می‌آورد .

مرادی ادامه داد: شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط چاره‌ای جز این ندارند که به خلاقیت روز افزون و رشد و توسعه خود بپردازند تا در دنیای رقابتی امروز بتوانند دوام آورند.

وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های بعمل آمده شرکت‌های کوچک (میکرو) در ایتالیا تقریبا ۸۶ درصد هستند و بیش از دو میلیون بنگاه تجاری کوچک و متوسط در اروپا مشغول به کار هستند و ۸۵ درصد مشاغل اروپایی را تامین می‌کنند. از این رو می‌توان در این حوزه، جهانی فکر و بومی عمل کرد.

مرادی گفت: روی آوردن به کسب و کارهای خرد و بنگاه‌های کوچک، متوسط و مشاغل خانگی فرصت مناسبی است که در سال جهش تولید و مشارکت مردم می‌توان به آن روی آورد. هر چند در سال‌های گذشته اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است اما شیوه اجرای آن باید با رویکردی نوین و علمی‌تر باشد و در نحوه و شیوه اجرای طرح‌هایی همچون مشاغل خانگی باید تغییرات بنیادین صورت گیرد.

وی افزود: می‌توان با استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری و بسیج عمومی دستگاه‌های اجرایی، مردم و همچنین اتصال پیشرانان و پشتیبانان مشاغل خانگی با افراد جویای کار فاقد مهارت و آموزش آن‌ها در فضای کسب و کار واقعی و در نهایت معرفی افراد دارای مهارت و شایستگی صلاحیت آموزشی به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات و هدایت هدفمند اعتبارات بر اساس شاخص‌های پیش بینی شده و قابل رصد و ارزیابی در سال جاری و با رویکردی نوین و علمی تحولی در حوزه مشاغل خانگی و مشارکت جدی مردم در اقتصاد و جهش تولید ایجاد کرد.

مرادی در ادامه به اهداف طرح مشاغل خانگی اشاره و خاطرنشان کرد: شناسایی و توسعه ظرفیت‌های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت‌های شغلی، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضای خانوار، کاهش هزینه‌های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت، افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه‌ای، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و صنوف و تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی اهداف این مشاغل هستند.

وی به شرایط مبادرت به کسب و کار خانگی توسط کارکنان خانگی اشاره کرد و گفت: انجام کار صرفا توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی، تناسب حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی، عدم ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان، عرضه و فروش محصول و خدمات (در خارج از واحد مسکونی)، نداشتن تردد نامتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع‌های مسکونی، مجاز بودن و تناسب شغل با محیط مسکونی از شرایط مورد نظر است.

مرادی در خصوص چگونگی دریافت مجوز مشاغل خانگی بیان کرد: کلیه متقاضیان مشاغل خانگی باید از طریق سامانه مشاغل خانگی نسبت به تکمیل فرم پرسشنامه متناسب با شرایط خود اقدام کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، از سیستم کد رهگیری دریافت خواهند کرد. کد رهگیری اشخاص مستقل و پشتیبان ابتدا در بانک اطلاعاتی سیستم ذخیره و سپس متناسب با نوع رشته به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال می‌شود. متقاضیان در صورت انتخاب گزینه فعالیت به شکل تعاونی، به سامانه وزارت تعاون متصل خواهند شد.

پژوهشگر حوزه بازار کار گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که روی فناوری دیجیتال و تحقیق سرمایه‌گذاری شود و در این کسب و کارها چیزی خلق شود که در بازار وجود ندارد.

مرادی گفت: پیشنهاد می‌شود در بحث سیاستگذاری‌ها و خط و مشی‌گذاری‌ها در حوزه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای تشویق کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکرد نوین، نوآور و هوشمند که منجر به تحول و توسعه اشتغال شده‌اند صندوق اعتباری ایجاد کنیم که کلیه صاحبان کسب و کارهای خرد، کوچک، متوسط و مشاغل خانگی به آن دسترسی آسان داشته باشند.

انتهای پیام
۷۶۱
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها