اختصاصی/«خانه هدی» کجاست؟/قول مساعد بخش خصوصی برای حمایت از زنان حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان

هر «خانه هدی»، نهادی مستقل است که از شکل‌گیری گروه‌های خودیار زنان توسط تسهیلگران و سپس ایجاد صندوق‌های پس‌انداز خرد محلی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و این سازمان مستقل و مردم نهاد به حمایت بخش خصوصی برای معرفی به مجامع مختلف و همکاری در ارائه آموزش‌، نیازمند است.

اختصاصی/«خانه هدی» کجاست؟/قول مساعد بخش خصوصی برای حمایت از زنان حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان
پژواک کارفرما -

اولین خانه هدی در سال 1390 و با مشارکت 60 زن سوزن‌دوز محلی تشکیل شد و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان که یک سازمان غیرانتفاعی فعال در سطح ملی است در ایجاد خانه هدی نقش تسهیلگری داشته‌است.

به گزارش خبرنگار پژواک کارفرما، در سال 1393 با حمایت معتمدین محلی، زنان محلی توانستند مکانی را در شیرآباد، بزرگترین محله حاشیه‌نشین زاهدان، برای توسعه کسب‌وکار گروهی‌شان اجاره کنند. با گسترش خدمات آموزشی، مهارتی و فنی‌ و حرفه‌ای بالاخره در سال 1395 خانه هدی به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در استانداری سیستان و بلوچستان به ثبت رسید. امروز خانه هدی با نام رسمی انجمن امید زنان حاشیه‌نشین فعالیت می‌کند.

 توسعه نهادهای محلی و کسب‌وکارهای محلی

درحال حاضر خانه‌های هدی در زاهدان به محلات شیرآباد، همت‌آباد، دایی‌آباد، پشت گاراژها، سیادک و محله کمب و شهرک بهار چابهار و شهر نگور و روستای کرمبل خداداد در دشتیاری توسعه یافته‌اند و تکثیراین نهادها در سایر نقاط اسیستان و بلوچستان در حال انجام است.

هیات مدیره و تمامی اعضای خانه هدی زنان محلی هستند. هر خانه هدی، نهادی مستقل است که از شکل‌گیری گروه‌های خودیار زنان توسط تسهیلگران و سپس ایجاد صندوق‌های پس‌انداز خرد محلی آغاز می‌شوند.

 با پایدار شدن فعالیت اقتصادی (سوزن‌دوزی و …) و پایداری گروه‌ها، کم‌کم نهاد مستقل شکل گرفته و د رارتباط با دیگر خانه‌های هدی به توانمندی و توسعه دست پیدا می‌کند.

 تاکنون بیش از 500 زن و 205 کودک و نوجوانان از خدمات مختلف خانه هدی بهره می‌برند.

بازدید نمایندگان کانون عالی کارفرمایی از خانه هدی

روز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ جمعی از اعضا و نمایندگان کانون عالی کارفرمایی ایران به همراه نمایندگانی از کانون انجمن های صنفی کارفرمایی  سیستان و بلوچستان ضمن حضور در دفترهدی، با اعضای هیات‌مدیره این سازمان دیدار و گفتگو کردند و از بخش‌های مختلف مانند کلاس‌های آموزشی زنان و کودکان، سالن اجتماعات، اتاق بهداشت و کتابخانه بازدید کرده و به توضیحات مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره خانه هدی درخصوص نحوه شکل‌گیری، جامعه هدف و تنوع خدمت‌رسانی به اعضا و اهالی محلات کمتربرخوردار زاهدان گوش سپردند.

31

در ادامه، بازدیدکنندگان که شامل آقایان محمد هادی قنوات، عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایی ایران- رحیم عابدی، بازرس کانون عالی کارفرمایی ایران- احمد ایزدی فر، دبیر انجمن شرکت‌های خدماتی زاهدان- حمزه گرگیج، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مجریان ذیصلاح استان- محمود هادیانی، رئیس هیات مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی استان- حمید رضا پارسه، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن- عبدالرزاق گلدرزهی، دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی استان و خانم  سمیرا بارانی، عضو انجمن پیمانکاران عمرانی استان، بودند  به بررسی راه‌های موجود برای حمایت از فعالیت‌های توان‌افزای خانه هدی پرداخته و برای همراهی دراین مسیر از طریق معرفی این سازمان در مجامع مختلف بخش خصوصی و همکاری در ارائه آموزش‌ها در سطوح مختلف، قول مساعدت دادند.

انتهای پیام
۱۹۷۰
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها