آمار نگران کننده کاهش سرمایه‌گذاری در کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به رقم نزولی تشکیل سرمایه در کشور گفت: در این زمینه ما از رقم ۱۷۰ همت در سال ۹۰ به ۹۳ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده ایم و این آمار در سال گذشته به ۷۲ همت کاهش یافت که نگران کننده است.

آمار  نگران کننده کاهش سرمایه‌گذاری در کشور
پژواک کارفرما -

صمد حسن زاده روز شنبه در آیین افتتاحیه رویداد سرمایه گذاری خارجی در کرمان با اشاره به ضرورت توسعه سرمایه گذاری کشور با توجه به محدودیت های تحریم افزود: ایران تجربه رشد منفی اقتصادی به ویژه در حوزه صادرات را دارد و براساس آمارهای مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در کشور طی دهه اخیر نزولی بوده است.

وی اظهار داشت: چندین سال است مشکلاتی در روند توسعه سرمایه گذاری و برای اقتصاد کشور ایجاد شده و تعالیم اقتصادی ما برای حل ابتدایی ترین مشکلات و انجام رسالت های تولید، اشتغال، خلق ثروت و صادرات با مشکلات بسیار بزرگی روبه رو شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امکان و انگیزه سرمایه گذاری داخل کشور، جذب سرمایه کشورهای خارجی و همچنین سرمایه گذاری مشترک در داخل را از کشور سلب کردیم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم باوجود ظرفیت های خوب در تمامی زمینه ها از جمله زیرساخت معدن و نیروی انسانی با ظریب هوشی بالا، وضعیت فعلی کشور و رقم های نزولی در اقتصاد کشور در شأن نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست.

ضرورت عارضه یابی کاهش سرمایه گذاری خارجی

حسن زاده عنوان کرد: باوجود بسترهای خوب کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی متاسفانه شرایط کشور فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشورهای خارجی تا به امروز کمرنگ بوده است.

وی یادآور شد: عنصر اولیه برای توسعه جذب سرمایه گذاری در ابتدا تامین امنیت، ثبات اقتصادی و ارتباطات بین المللی کشور با تمامی دنیا است و انتظار داریم دولت چهاردهم این موضوع را با یک برنامه و با حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی برای کشور حل و فصل کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: تامین امنیت سرمایه گذار مهمترین عامل شاخص های پایش سرمایه گذاری است و براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، شاخص امنیت در پاییز ۱۴۰۲ نمره ۵.۷ از ۱۰ را نشان می دهد که این نمره نشان دهنده بدترین ارزیابی اقتصادی کشور است و این شرایط برای سرمایه گذاری و توسعه مشارکت ها به هیچ وجه مطلوب نیست.

وی با اشاره به شاخص حقوق مالکیت جهانی گفت: در سال ۲۰۲۳ رتبه ایران ۱۱۳ از مجموع ۱۲۵ کشور جهان بوده که رتبه بسیار پایین و باعث تأسف است لذا بایستی اقدامات اساسی با کمک مسولان برای حل آن صورت گیرد.

حسن زاده تاکید کرد: میزان سرمایه گذاری در تولید بی اعتبار شده و به سمت دلالی و اقدامات زود بازده سوق یافته و اکنون کسی در کشور رغبت به سرمایه گذاری دراز مدت برای توسعه اقتصادی نشان نمی دهد.

وی افزود: یکی از نیازهای اصلی سرمایه گذاری، مشارکت خارجی است، ضمن اینکه ما نیاز به استراتژی صنعتی در کشور داریم و باید بدانیم در چه رشته های سرمایه گذاری و در چه مسیری حرکت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ابراز داشت: فعالان اقتصادی از دولت انتظار دارند که ضمن فراهم کردن فضای مناسب اقتصادی با شاخص های بهبود فضای کسب و کار، اصلاح فضای اقتصادی، کاهش تنش های بین المللی برای بهبود روابط سیاسی در راستای بهره مندی از سرمایه ها، دانش و فناوری روز دنیا را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت رویداد کرمان آیدکس و اینکه این رویداد برای آشنایی با ظرفیت های کرمان و توانمندی فعالان اقتصادی این استان با حضور نمایندگان کشورهای خارجی برگزار شد گفت: برگزاری این رویداد بسیار بزرگ را به ملت کرمان و اتاق بازرگانی تبریک می گویم و امیدوارم نتیجه آن در توسعه اقتصادی استان کرمان اثرگذار باشد.

 

انتهای پیام
۲۱۲۵
دیدگاه
آخرین‌های تشکل‌ها
آخرین اخبار
پربازدیدها