ضرورت اجرای طرح ملی ارتقای ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی

احمد رضا پرنده

عدم توجه به ایمنی درعملیات گودبرداری ساختمان از علل مهم ریزش ساختمان‌های همجوار و وقوع حوادث است، لذا ضروری است صاحبان کار، مجریان ساختمانی، مهندسین ناظر و پیمانکاران و عوامل گودبرداری، کلیه مقررات و آیین نامه‌های ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و مقررات ملی ساختمان را در بخش گودبرداری رعایت کنند چرا که این عوامل ازعلل عمده حوادث و آسیب جسمی کارگران است و به همین دلایل بیشترین حوادث منجر به فوت وآسیب‌های جدی در کارگاه‌های ساختمانی است و صاحبان کار، پیمانکاران و سرپرستان کارگاه‌ها باید با رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی از جان کارگران محافظ کنند.

ضرورت اجرای طرح ملی ارتقای ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی
پژواک کارفرما -

شرایط محیط کار باید برای حفاظت جان کارگران، ایمن فراهم شود و کارفرمایان و پیمانکاران مکلفند توجه کنند و این مهم، مسئولیت قانونی، شرعی وانسانی کارفرمایان بوده و پرداخت خسارت مالی هرگز جبران نبود یک انسان، یک سرپرست خانواده را نخواهد کرد لذا ضروری است کارفرمایان با ایجاد شرایط ایمن مراقبت سلامت کارگران باشند.

همچنین مهندسین ناظر ساختمانی بایستی با دقت موارد ایمنی را بررسی و درصورت غیرایمن بودن کارگاه، موارد را به کارفرمایان  به صورت حضوری تشریح ومکتوب ابلاغ و جهت ایمن سازی محیط کارگاهی اقدامات لازم را انجام دهند و اجرای طرح ملی ارتقای ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، ضروری است.

وقوع 38 درصد حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان است و عمل به توصیه‌های زیر جهت رعایت نکات ایمنی از سوی کارفرمایان و کارگران ضرورت دارد:

- در مواردی مشاهده می‌شود به غلط از طناب برای مهار بالابر استفاده شده یا قراردادن تعدادی گونی شن یا بلوک سیمانی روی پایه بالابراستفاده شده که باعث سقوط بالابر و ایجاد حادثه می‌شود؛ لازم است بالابر به روش مطمئن با سیم‌های مفتولی محکم و یا سیم بکسل متناسب به جای مطمئن ساختمان از چند نقطه مهار شود و مرتب محل اتصال سیم مهار به پشت بام ساختمان و پایه فلزی بالای بالابر چکاب و بازدید شود زیرا به علت حمل مصالح با بالابر و فشارهای وارد، احتمال شل شدن یا باز شدن مهار از بالابر وجود دارد.

- هرگز از فرغون برای انتقال مصالح با بالابر استفاده نشود زیرا در هنگام انتقال مصالح با فرغون دسته‌های آن زیر سقف طبقات گیر کرده و ازطرفی کارگری که کلید فرمان بالابر را در دست دارد، مدام دستگاه را روشن می‌کند تا مصالح بالا بیاید ولی چون دسته‌های فرغون زیر سقف گیر کرده، باعث سقوط بالابر شده و کارگران نزدیک بالابر به پایین سقوط و حوادث وحشتناکی ایجاد می‌شود، پس باید برای انتقال مصالح از باکت مخصوص استفاده شود که فاقد دسته است.

- در برخی موارد مشاهده می‌شود وسایل ایمنی توسط کارفرمایان تهیه شده ولیکن توسط کارگران استفاده نمی‌شود لذا باید نظارت لازم بر استفاده از تجهیزات ایمنی به عمل آید و کارگران نیز مکلفند از وسایل ایمنی تهیه شده استفاده کنند.

- درهنگام انتقال مصالح و قطعات و ابزار کار به طبقات، افراد در زیر بار قرار نداشته باشند، حوادث زیادی ناشی از سقوط مصالح هنگام انتقال به بالا داشته ایم که منجر به وقوع حوادث برای کارگران شده است.

- تمامی راه پله ها، دهانه‌های چاله آسانسور و پرتگاه‌ها باید دارای حفاظ محکم و موثر باشد.

- کارگران و سرپرست کارگران بارعایت ایمنی کار از جان خود مراقبت کنند تا دچار حادثه نشوند.

نقش رسانه ها و مطبوعات برای اگاهی بخشی کارگران و کارفرمایان بسیارمهم است و با اطلاع رسانی نکات کلیدی و پیشگیری از حوادث کار در حفظ و صیانت و سلامت نیروی کار سهیم هستند.

*مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

انتهای پیام
۱۰۷۱
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها