توزیع کالاهای اساسی دو برابر میشود؛
۱۳ برنامه وزارت اقتصاد برای مهار تورم عید و ماه رمضان
تهران- ایرنا- وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماههای اخیر آغاز کرده و به طور ویژه ۱۳ مسوولیت را برای دستگاههای مختلف در نظر گرفته است.
عملکرد دولت در مهار تورم یکی از مهمترین سنجههای رضایت عمومی است و طبیعی است اقتصادی که بیش از ۵ سال تورم متوسط ۴۰ درصد را گذراندهاند، فشار غیر قابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است؛ اما آیا دولت سیزدهم به این موضوع به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای اقتصادی چه برای مردم و فعالان اقتصادی بیتوجه بوده است؟ در این پرونده به اقدامات دولت در مواجهه با ابر چالش تورم در اقتصاد ایران میپردازیم.
در سه گزارش گذشته به بررسی آنچه از تورم برای دولت سیزدهم به میراث مانده بود و نوع مواجهه و نتایج اقدامات دولت در شاخصهای آماری تورم تولیدکننده و مصرفکننده و همچنین کارنامه اقدامات ضد تورمی دولت در سال ۱۴۰۱ و سال جاری پرداختیم.
اشاره شد که دولت با ورود به نیمه دوم سال بهویژه ماههای پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیشبینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، خودرو و خدمات حمل و نقل در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و...)، اثرات افزایش تقاضای ارز به دلیل تعطیلات عید نوروز و شکلگیری انتظارات تورمی و. برنامهریزی به منظور مدیریت بازار به ویژه تأمین به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی را در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد.
یکی از این اقدامات پیگیری برگزاری غرفهها، نمایشگاههای عرضه مایحتاج عمومی مردم، فروشگاههای عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی، نمایشگاههای فصلی بازارچهها، در سطح ملی و استانی است. در این راستا تهیه و عملیاتی کردن طرح عید تا عید در سراسر کشور، نمایشگاهها و فروش ویژه نوروزی توسط وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی با همکاری شرکتهای نمایشگاهی اتاقهای اصناف و معاونتهای بازرگانی صمت استان انجام شده است.
توزیع اقلام اساسی دو برابر میشود
با اجرای این طرح در سال جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاههای توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.
همچنین اقداماتی متعددی (نظیر توافق با شهرداری تهران جهت مشارکت فروشگاههای شهروند، غرفههای میادین میوه و ترهبار و ارائه بیش از ۳۰۰ نقطهی فروش فوقالعاده در طرح فروش «عید تا عید»، توافق با بانک تجارت جهت تضمین نکول اقساط اصناف و...) با هدف فعالسازی ۱۸۸ نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف و کفش و کالاهای اسلامی که طبق برنامه تدوین شده از ۵ بهمن (مصادف با روز پدر) تا عید فطر (بنا به تشخیص استان)، شروع به فعالیت کرده و میکنند، انجام شده و در دست انجام است.
علاوه بر برنامهریزی و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی، موضوع برگزاری فروشگاههای عرضه مستقیم اقلام ضروری و مواد غذایی در سطح استانها توسط استانداریها با همکاری دستگاههای ذیربط نیز در حال انجام و پیگیری است در این خصوص میتوان به اقدامات انجام شده توسط استانهای هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و... در این زمینه اشاره کرد.