بخش پایانی گفتگوی اختصاصی/عطاردیان:
گنجایش شنیدن صدای بخش خصوصی در دولت نیست/ دولت به تکلیف خود در رفع موانع کسب و کار عمل نکرد
سازمان تامین اجتماعی، زمانی ثروتمندترین تشکل ایران بود اما الان همواره طلبکار دولت است و بر اساس برنامه هفتم، حق بیمه باید به خزانه دولت واریز شود و سازمان تامین اجتماعی با درخواست میتواند از دولت مبالغ مورد نیاز را دریافت کند!
پژواک کارفرما بنا بر رسالت خود مبنی بر ارائه دیدگاههای مدیران سابق و فعلی کانونهای کارفرمایی، اتاقهای بازرگانی، تعاون، اصناف، اتحادیهها، انجمنهای صنفی و فعالین بخش خصوصی به منظور افزایش حق دخالت قانونی بخش خصوصی و کارفرمایی کشور در مراجع تصمیم گیری و قانونگذاری، گفت و گوهایی را در دستور کار خود قرار داده است.
در همین رابطه بخش اول گفت وگوی پژواک کارفرما با مهندس محمد عطاردیان، پیشکسوت حوزه کارفرمایی کشور، در خصوص تاریخچه، انحلال و تشکیل مجدد کانون عالی کارفرمایی ایران، پیش از این منتشر شد و در ادامه بخش دوم و پایانی این گفت و گو با محوریت سه جانبه گرایی، ترکیب اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، رفع موانع کسب و کار و تعیین حداقل دستمزد عادلانه، تقدیم مخاطبان محترم میشود:
پژواک کارفرما: لطفا در ارتباط با سه جانبه گرایی توضیح بفرمایید؟
تنها تفاوت سازمان بین المللی کار با سایر سازمان های بین المللی، سه جانبه گرا بودن این سازمان است. تمام تصمیمات بصورت سه جانبه گرفته میشود. درجلسات سازمان، نمایندگان دولت وسط، نمایندگان کارفرما سمت راست و نمایندگان کارگر سمت چپ مستقر میشوند. این نوع چینش، بازمانده از انقلاب فرانسه است و در ایران هم سه جانبه گرایی از مسائل بسیار مهم در حوزه توسعه است که فلسفه سه جانبه گرایی ایجاد شده اما هنوز به وجود نیامده است.
پژواک کارفرما: از نظر شما در شورای عالی کار، سه جانبه گرایی به درستی رعایت میشود؟
در شورای عالی کار سه جانبه گرایی تا حدودی رعایت میشود، بیشتر نمایندگان کارگران از اعضای دولت هستند. یعنی آنها هنوز نتوانستهاند مانند کارفرمایان، تشکل مستقلی را راهاندازی کنند. از نظر بنده، لازم است که در تمام دنیا، این اصل رعایت شود و بر اساس این اصل باید در روند تنظیم برنامه هفتم، از نمایندگان اتاقهای بازرگانی و کانون عالی کارفرمایی دعوت میشد که این امر انجام نشد و متاسفانه به همین دلیل نتیجهای حاصل نمیشود و برنامه و بودجه کشور با اشکالات زیادی مواجه است.
پژواک کارفرما: بر اساس برنامه ششم، دولت مکلف شد ۲۵ درصد از موانع کسب و کار را برای بخش خصوصی رفع کند، آیا شما به عنوان یک نماینده فعال در بخش خصوصی متوجه تغییری شدهاید؟
دولت به تکلیف خود در این مورد عمل نکرد. بنده سالها عضو شورای عالی اشتغال بودم و طرحهای بسیاری ارائه دادم اما متاسفانه، در دولت، گنجایش شنیدن صدای بخش خصوصی وجود ندارد.
پژواک کارفرما: نظر شما در رابطه با ترکیب اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی چیست؟
ترکیب اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مناسب نیست.
ما در گذشته شورای عالی تامین اجتماعی داشتیم و درآن زمان سازمان تامین اجتماعی، ثروتمندترین تشکل ایران بود ولی الان سازمان تامین اجتماعی همواره طلبکار دولت است وجالب اینکه در برنامه هفتم عنوان شده که حق بیمه، تشکیلات و... به جای سازمان تامین اجتماعی باید به خزانه دولت واریز شود و سازمان با درخواست میتواند از دولت مبالغ مورد نیاز را دریافت کند و البته اگر دریافت کند!
پژواک کارفرما: نظر شما درارتباط با تعیین حداقل دستمزد عادلانه چیست؟
در حال حاضر حداقل دستمزد هفت الی هشت میلیون تومان است و در بهترین حالت دستمزد باید برای یک خانواده چهار نفره کافی باشد اما مشکل اینجاست که کارفرما در تامین همین میزان دستمزد هم ناتوان است اگر دستمزد را زیاد کنیم، بنگاهها بسته میشوند و اگر کم کنیم، نیروی کار کاهش مییابد و دولت با این روش فعلی فقط کارگر و کارفرما را به جان هم میاندازد.
پژواک کارفرما: یکی از مشکلات اساسی بنگاهها، کمبود نیروی کار ماهر است، بخش خصوصی چه راه حلی برای مهارت افزایی دارد؟
در مقطعی دولتها، پلی تکنیک ایجاد کردند که در ادامه به دانشگاه تبدیل شد مثل دانشگاه امیرکبیر، علم و صنعت و ... که تمامی آنها بصورت تئوری کار میکنند در نتیجه دانشجویان بدون هیچ مهارتی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و روانه بازار کار میشوند و بهره وری برای بنگاهها و کشور ندارند اما ما به عنوان بخش خصوصی در شرکت و بنگاههای خود، دانشجویان و فارغ التحصیلان را آموزش می دهیم تا به تدریج به یک مهندس ماهر تبدیل شوند و برای بنگاه بهره وری داشته باشند و به دلیل همین تمرکز بر روی آموزش و مهارت، نیروی کارآمد در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است.