ارمغان «بریکس» برای ایران

محمد هادی قنوات

با اولین حضور رسمی ایران در اجلاس بریکس، می‌توان امیدوار بود که چشم‌انداز آینده کشورمان به دلیل برخورداری ایران از موقعیت استراتژیک و چندین کریدور حمل و نقل بین‌المللی، به توسعه همکاری‌ وایجاد شبکه‌های جدید انتقال انرژی و سایر محصولات تجاری در بستر بریکس و در نهایت خنثی کردن بخشی از تحریم‌های کشور، منجر شود.

ارمغان «بریکس» برای ایران
پژواک کارفرما -

اجلاس سران گروه بریکس روز چهارشنبه، دوم آبان‌ماه با حضور روسای جمهورکشورهای عضو از جمله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهورایران در کازان روسیه برگزارشد.
ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس پیوست و دیروز برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت کرده است.
اولین حضور ایران در اجلاس بریکس و قرار گرفتن در کنار کشورهایی با اقتصاد قوی با توجه به شرایط خاص تحریمی کشورمان و تنش‌های منطقه‌ای، بسیارحائز اهمیت است و برای اقتصاد تحریمی ما، به طور یقین دستاوردهای خوبی را به همراه خواهد داشت.
آنچه مسلم است، حضور کشورهای پیشتاز بریکس نظیر چین و هند که جزو ۵ اقتصاد اول دنیا هستند، فرصت‌ مناسبی را برای همکاری‌ اقتصادی ایران با ۹ کشور دیگر عضو ایجاد می‌کند.
وزیر اقتصاد کشورمان گفته است، تاسیس بانک توسعه نوین (NDB) و صندوق ذخیره مشروط(CRA)  بریکس، نشان ازعزم اعضای بریکس برای تسهیل تجارت و کاهش تأثیر تحریم‌های غرب و نیز اعلام نارضایتی ازعملکرد بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دارد که توسط کشورهای غرب هدایت می شوند.
در همین رابطه، در جلسه شورای تجاری بریکس که یکی از مهم‌ترین نهادها در این گروه وبا هدف تسهیل همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو تشکیل شده، شرکت کنندگان که نمایندگان بخش خصوصی کشورهای عضو هستند، از پلتفرم «بریکس‌پی» که مزایای زیادی مانند دلار زدایی، تسهیل تجارت و کاهش تأثیر تحریم‌های غرب را دارد، رونمایی کردند.
«بریکس پی» قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت در کشورهای عضو را تضمین می‌کند و کاربران بدون نیاز به واسطه‌، تراکنش‌های برون مرزی را انجام می‌دهند و هزینه‌های تراکنش به حداقل می‌رسد.
البته چارچوب‌های قانونی و نظارتی کشورهای عضو بریکس در این پلتفرم رعایت شده و راه‌اندازی آن، افزایش معاملات کم‌هزینه و امکان سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو بریکس را به دنبال دارد.
به دنبال این فعالیت‌ها، روسیه که در سال جاری ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، از اعضا خواسته، جایگزینی برای صندوق بین المللی پول ایجاد کنند تا گروه بتواند در مقابل فشار سیاسی غرب مقاومت کند.
همچنین گروه بریکس طی نشستی و با امضای بیانیه‌ای ایجاد یک سکو (پلتفرم)هسته‌ای را با هدف توسعه و اجرای رویکرد پیشرفته فناوری‌های هسته‌ای صلح آمیز در بازارهای بریکس و بریکس پلاس، دردستور کار اعضا قرار دادند.
تصمیمات گروه بریکس در حوزه‌های سیاست، امنیت، اقتصاد و روابط فرهنگی و بشردوستانه، می‌تواند گشایش‌های خوبی برای ایران که از ابتدای سال جاری میلادی به عضویت این گروه درآمده، در حوزه اقتصاد بین‌الملل و تجارت خارجی و نیزدر شرایطی که گروه بریکس از۷/۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهان برخوردار است، به ارمغان بیاورد.
پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان که به خوبی براهمیت بریکس در بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب واقف است، روز گذشته در نشست سران بریکس، پیشنهادهای مهمی را در خصوص راه‌اندازی دبیرخانه مشترک و ایجاد فناوری‌های نوین و افزایش سرمایه بانک توسعه نوین (NDB) که یکی از نهادهای برآمده از بریکس است، ارائه کرد.
همانطور که پزشکیان توانمندی‌های قابل توجه ایران در حوزه‌های مختلف را به اعضای بریکس گوشزد و قابلیت‌های همکاری‌ مشترک و سودمند با ایران را یادآوری کرده، می‌توان امیدوار بود که چشم‌انداز آینده کشورمان به دلیل برخورداری ایران از موقعیت استراتژیک و چندین کریدور حمل و نقل بین‌المللی، به توسعه همکاری‌ و ایجاد شبکه‌های جدید انتقال انرژی و سایر محصولات تجاری کشور در بستر بریکس و در نهایت خنثی کردن بخشی از تحریم‌ها، منجر شود

انتهای پیام
۲۴۰۷
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها