فروش طلا و سکه تقلبی و بدون فاکتور در دیوار و دیجی‌کالا

با رونق معاملات در فضای مجازی شاهد درج آگهی خرید و فروش طلا در پیج‌های اینستاگرامی، دیوار، دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی هستیم؛ اما اتحادیه طلا تأکید دارد که مردم از فضای مجازی طلا نخرند.

فروش طلا و سکه تقلبی و بدون فاکتور در دیوار و دیجی‌کالا
پژواک کارفرما -

طی سالهای اخیر و با ترویج فضای مجازی، بسیاری از کسب‌وکارها معاملات خود را از این طریق هم ادامه دادند و حتی می‌توان گفت به‌پشتوانه این صفحات مجازی بسیاری از کسب‌وکارهای جدید نیز شکل گرفت.

اما با رونق معاملات در فضای مجازی شاهد گسترش فعالیت برخی از کسب‌وکارهایی هستیم که عملاً نیازمند مجوزهای مربوطه از اتحادیه و وزارت صمت هستند، فروش مجازی طلا را می‌توان به‌عنوان مصداقی برای این موضوع برشمرد.

در سالهای اخیر علاوه بر طلافروشی‌های اینستاگرامی، شاهد گسترش فروش طلا در سایر سایت‌های خرید و فروش آن‌لاین هستیم؛ پلت‌فرم دیوار از جمله این سایت‌هاست که مدتی است شاهد خرید و فروش طلا آن‌هم بدون فاکتور و سند معتبر در آن هستیم.

معاملات مجازی طلا را می‌توان به‌عنوان بازار رقابتی بین سایت‌های خرید و فروش آن‌لاین درنظر گرفت که هر کدام با ترس عقب افتادن از بازار، سعی در استفاده از این ظرفیت دارند؛ علاوه بر دیوار، مدتی است شاهد خرید و فروش طلا در سایت‌هایی از جمله دیجی‌کالا و اسنپ و تپسی هستیم.

این سایت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که از بازار عقب نمانند و برای مشتری شرایط اقساطی هم در نظر گرفته‌اند. اسنپ به مشتریان خود می‌گوید که می‌توانند با 4 قسط طلا و سکه بخرند آن‌هم بدون مراجعه حضوری.

اما اتحادیه طلا و جواهر و فعالان این صنف در سنوات گذشته بارها نسبت به انجام معاملات مجازی طلا و جواهر و انواع سکه هشدار داده و تأکید کرده‌اند که برخی از پیج‌های اینستاگرامی و سکوهای اینترنتی خرید و فروش طلا عملکرد مناسبی نداشته‌اند و موجب ضرر و زیان مردم شده‌اند.

البته در واحدهای صنفی طلا و جواهر هم مشکلاتی برای مردم هنگام خرید و فروش طلا در خصوص کمبود عیار و گران‌فروشی و... گزارش شده است ولی در قیاس با ایرادات این معاملات از فضای مجازی سهم کمتری به طلافروشی‌ها (واحدهای حضوری) می‌رسد.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا در توضیح بیشتر درباره همین موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر اینکه "هیچ تأییدی به چنین معاملاتی نمی‌دهیم."، گفت: بارها نسبت به خرید و فروش طلا و سکه در دیجی‌کالا، اسنپ و دیوار اعتراض کردیم ولی نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

او می‌گوید: 70 الی 80 درصد مراجعات به اتحادیه طلا مربوط به افرادی‌است که از طریق این سایتها و پیج‌های اینستاگرامی طلا و سکه خریده‌اند و متضرر شده‌اند، موردهایی داشته‌ایم که از دیوار طلای بدون فاکتور خریده‌اند و هنگام فروش در طلافروشی‌ها متوجه شده‌اند طلای بدل بوده است.

رئیس اتحادیه طلا ادامه داد: مصداق‌های متعددی درباره فروش طلای بدون فاکتور و فاقد استاندارد در سایت دیوار و دیجی‌کالا داشته‌ایم اما علی‌رغم اعتراضات هیچ نهادی پاسخگو نیست و جلوی فعالیت آنها را نمی‌گیرد. شاکیانی که به اتحادیه طلا مراجعه می‌کنند اکثراً از طریق فضای مجازی طلا و سکه خریده‌اند و سرشان کلاه رفته است، موردهای متعددی از فروش سکه‌های غیربانکی و تقلبی از طریق دیوار و سایر سکوهای اینترنتی داشته‌ایم.

او با تأکید بر اینکه معاملات طلا کار تخصصی است و حتماً باید با مجوز صنفی و امنیتی انجام شود، گفت: فردی از دیجی‌کالا سکه پارسیان خریده که هنگام فروش متوجه شده است سکه بدل بوده است اما دیجی‌کالا مسئولیتی قبول نمی‌کند و می‌گوید؛ "چون سکه باز شده دیگر از مسئولیت ما خارج شده است."، درحالی که این فرد سکه را هنگام فروش در طلافروشی معتبر باز کرده است ولی عملاً دستش به جایی بند نیست.

بذرافشان با تأکید بر اینکه مردم نباید از طریق فضای مجازی طلا و سکه بخرند، گفت: هنگام خرید طلا هم باید از صحت فعالیت و اعتبار آن واحد صنفی اطمینان حاصل کنند، حتماً باید برای خرید سکه فاکتور رسمی از طلافروشی دریافت کنند که مهر و هولوگرام همان واحد را داشته باشد.

وی با اشاره به فروش سکه‌های قسطی در سایت دیجی‌کالا گفت: دیجی‌کالا روزی 4 هزار سکه پارسیان می‌فروشد و وزن سکه‌ها اکثراً کسری دارد، نکته اینجاست که بیشتر از 10 سکه پارسیان هم روزانه نمی‌توانید بخرید؛ این سکه‌ها با نام فرد دیگری زده شده است چرا که بعد از پیگیری‌ها مشخص شد اصلاً این فرد مسئولیتی در ضرب و فروش سکه‌ها ندارد؛ لازم است پلیس امنیتی اقتصادی هم به ماجرا ورود کند. دیجی‌کالا سکه پارسیان را با اجرت 5 هزار تومان می‌فروشد درحالی که اجرت آن 50 هزار تومان است ولی در مقابل خریداران هنگام تسویه باید 5 درصد سود به دیجی‌کالا بدهند، یعنی عملاً اجرتی را که پایین داده بود، از این طریق جبران می‌کند. مردم هنگام خرید سکه پارسیان 400هزارتومانی از طریق دیجی‌کالا 70‌ــ80 هزار تومان در همان لحظه ضرر می‌کنند چرا که غیر از عیار در وزن هم مشکل دارد.

او می‌گوید: شکایت‌های زیادی از خرید سکه‌های غیربانکی و پارسیان‌های مشکل‌دار و طلاهای بدل از طریق دیجی‌کالا، دیوار و اسنپ داشتیم اما باید فکری به حال این موضوع کرد چرا که در درازمدت تکرار این موضوع به فاجعه تبدیل می‌شود. طبق قانون برای معاملات طلا و سکه باید از اتحادیه جواز بگیرند و فیلترهای قانونی را کسب کنند، اما مردم بعضاً با بی‌اطلاعی فریب آگهی‌های این سایتها را می‌خورند که مثلاً طلای بدون سود و اجرت بخرند اما در عمل با ضرر چندمیلیونی مواجه می‌شوند، سکه الآن 8 میلیون تومان حباب دارد تازه اگر عیار داشته باشد ولی غیربانکی باشد مشتری درجا 8 میلیون تومان ضرر می‌کند.

بذرافشان درباره تفاوتهای سکه غیربانکی و بانکی می‌گوید: از نظر رنگ، کنگره، گنبد، مات و شفاف بودن، اندازه فونت و... سکه‌های بانکی با غیربانکی تفاوتهایی دارند که تشخیص آن کار مردم عادی نیست و توسط واحدهای معتبر انجام می‌شود، به همین منظور توصیه می‌شود مردم حتماً از واحدهای معتبر سکه بخرند و فیش سکه‌ای را که خریداری می‌کنند، نگه‌دارند.

وی همچنین گفت: در مجموع مراجعات زیادی به اتحادیه انجام می‌شود که 70‌ــ80 درصد آن مربوط به شکایات از گران‌فروشی، کمبود عیار و بدل بودن طلای خریداری‌شده از طریق این سکوهاست.

انتهای پیام
۲۲۲۴
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها