اعلام آدرس جدید سامانه درخواست مشاغل سخت و زیان آور
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از این پس خدمات مربوط به حوزه مشاغل سخت و زیانآور در پایگاه و سامانه دیگری به آدرس: srk.mcls.gov.ir ارائه میشود و آدرس قبلی تغییر کرده است.
با توجه به تغییر سامانه مشاغل سخت و زیان اور که ذیل سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از سامانههای هوشمند وزارت کار در حوزه قراردادها، مشاغل سخت و حوادث کار و شغلیابی طراحی شده است، پس از وقفه کوتاهی، ثبت نام متقاضیان در سامانه جدید از سر گرفته شده است.
احمدرضا پرنده در این خصوص اظهار داشت : از این پس خدمات این حوزه در بحث مشاغل سخت و زیانآور در پایگاه و سامانه دیگری به آدرس: srk.mcls.gov.ir ارائه میشود و آدرس قبلی تغییر کرده است.
وی افزود: برای استفاده از این سامانه باید روی منوی «افراد حقیقی» بزنند و در آنجا احراز هویت کارگر درخواست کننده انجام میشود. کد رمز تلفن همراه نیز پیامک خواهد شد و بعد از آن سامانه با دریافت آن کد و کد ملی و رمز و شناسه نام فرد (User Name) باز میشود. در آنجا گزینه «بررسی مشاغل سخت و زیان آور» قابل انتخاب است. در آن قسمت گزینه «ثبت درخواست» انتخاب شده و سپس بخش تکمیل اطلاعات پر میشود تا مراحل ثبت و شناسایی پایان یابد. در آنجا باید به محلهای کار و نوع کار اشاره شود تا مسئله حل شود.
پرنده تصریح کرد: اگر گزینه ثبت موقت انتخاب شود، تا ۴۸ ساعت امکان ویرایش اطلاعات وارده وجود دارد. البته گزینه «ثبت نهایی» هم وجود دارد که از ابتدا قابل انتخاب است اما توصیه ما این است که در صورت انتخاب این گزینه به جای «ثبت موقت»، موارد با دقت پر شود. این فرم پرشده الکترونیکی و اطلاعات وارد سامانه دبیرخانه ادارات کار استانها میشود. همکاران ما در آنجا پرونده کارگر متقاضی را بررسی کرده و روند رسیدگی وارد کمیتههای بدوی و تجدیدنظر میشود.
مدیرکل بازرسی کار وزارت کار تاکید کرد: ما یک سامانه قبل از این برای حوزه کار سخت و زیانآور داشتیم که آدرس آن در این ایام تغییر کرده است. آدرس آن سامانه در سامانه جامع روابط کار تغییر یافته است. اگر در حالت عادی وارد سامانه جامع شوید و جستجوی اینترنتی کنید، وارد آدرس سامانه قبلی میشوید که خدمات آن متوقف شده است. لذا توصیه میشود متقاضیان سخت و زیان آوری کار، فقط به این آدرس جدید اعلامی یعنی: srk.mcls.gov.ir مراجعه کنند. ادارات کار ما نیز در این حوزه آماده پاسخگویی به همه متقاضیان نیز هستند.
وی اضافه کرد: بخش «شرح» برای اضافه کردن توضیحات بیشتر در مواردی که در گزینهها نیست نیز وجود دارد و توضیحات خاصی که باید ذیل پرونده منتقل شود، در این بخش میتواند درج شود. ضمن اینکه ما بطور دائمی مواردی که پیش میآید را رفع میکنیم. ما تلاش داریم تا کلیه فرآیندهای خدماترسانی ما تا انتها الکترونیکی شود. تلاش میکنیم مواردی که به بازرس ارائه میشود نیز بتواند قابل درج در سامانه الکترونیکی باشد. علت تاکید ما این است که الکترونیکی شدن و کاهش دخالت انسانی در تنظیم این موارد، هم سرعت کار و رسیدگی را بسیار بالا برده و هزینهها را کم میکند و هم همزمان امکان به وجود آمدن برخی واسطهگریها پیشگیری خواهدشد.