گزارش اختصاصی/«تالار مبادلات ارز توافقی» بازی با افکارعمومی یا پایداری بازار ارز

زهره مجتهدزاده

امروز خبر افتتاح «تالار مبادلات ارز توافقی» از جمله خبرهایی بود که بیشترین فشار را بر بازار ارز داشت و قیمت دلار به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بازار دستخوش تغییر و وارد کانال ۵۸ هزار تومان حتی کم‌تر شد، اکنون باید دید راه‌اندازی این تالار، بازی با افکار عمومی یا در راستای پایداری بازار ارز کشور است.

گزارش اختصاصی/«تالار مبادلات ارز توافقی» بازی با افکارعمومی یا پایداری بازار ارز
پژواک کارفرما -

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این از راه اندازی تالار مبادلات ارز توافقی سخن گفته بود و امروز خبر افتتاح این تالار را با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز، از نیمه اول شهریورماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پژواک کارفرما، محمدرضا فرزین تاکید کرده: با راه اندازی تالار مبادلات ارز توافقی، امکان معاملات بین واردکنندگان و صادرکنندگان مشمول ارز اشخاص در یک "بسته معاملاتی یکپارچه" جهت معامله ارز و پروانه صادراتی به صورت توام با ضمانت بانک‌های عامل ایجاد و در این بازار، " کشف قیمت به صورت حراج و نقد " انجام می‌شود.

رئیس بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده، با انتقال تدریجی معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزار‌های معاملاتی بازار ارز هم توسعه پیدا کند و گفته که مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان بازوی اجرایی، عملیات بازار ارز و اجرای معاملات را تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌دهد.

فرزین هدف راه اندازی تالار مبادلات ارز توافقی را رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی مطرح کرده اما علی‌اصغر سمیعی، کارشناس بازارهای مالی پیش از این به خبرآنلاین گفته که قیمت دلار در کشور دستوری‌ بوده و فرزین به دلیل پاسخگویی به مجلس این ایده جدید را دست و پا کرده و ایجاد این بازارها بهانه است و در واقع قیمت واقعی همان است که صادرکننده بتواند ارز خود را به واردکننده بفروشد و واردکننده هم با امکان چانه‌زنی به بهترین نرخ ارز بخرد و قیمتی که بانک مرکزی به ضرب تزریق بیش از تقاضای ارزهایی که از فروش نفت به دست آورده و به مردم می‌فروشد، غیرواقعی است و باعث ضربه‌ زدن به اقتصاد کشورمی‌شود!

این کارشناس اقتصادی همچنین معتقد است، بانک مرکزی با تعیین نرخ و تزریق ارز با افکار عمومی و بازار بازی می‌کند و نباید سربه‌سر نرخ ارز گذاشت و  گفته است که چرا باید به عده‌ای به هر بهانه‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی فروخت.

اگر نگاه و نظرات بدبینانه این کارشناس اقتصادی نسبت به راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی را مدنظر قرار ندهیم، شاید در حالت خوشبینانه بتوان گفت، تالار مبادلات ارز توافقی، رقیبی برای ارز آزاد خواهد شد در صورتی که ساز و کار عرضه و تقاضا در آن رعایت شود و متقاضی ارز وارداتی، خارج از سهمیه‌ها بتواند از این تالار ارز تامین کند و صادرکننده‌ها هم بتوانند آنجا عرضه کنند و عملا بخشی از عرضه و تقاضای مداوم بازار ارز به این تالار منتقل می‌شود.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا درتالار مبادلات ارز توافقی، طبق گفته رئیس بانک مرکزی، کشف قیمت به صورت حراج و نقد صورت می‌گیرد و به مشکلات ارزی صادر کنندگان و واردکنندگان خاتمه داده می‌شود؟ یا آن‌طورکه گفته شده، قیمت دلار، غیرواقعی و دستوری می‌ماند و ایده ایجاد این بازار و بازارهای مشابه، به عنوان یک سیاست‌ غلط دیگر در ریل‌گذاری اقتصاد کشور، ثبت خواهد شد.

انتهای پیام
۲۰۲۳
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها