رسانه‌ها به گزارش مرکز آمار استناد کنند نه بانک مرکزی

معاون مرکز آمار گفت: منطقی نیست که دو نهاد در کشور تولیدکننده آمار متفاوت از هم باشند، رسانه‌ها هم به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار استناد کنند و نه بانک مرکزی.

 رسانه‌ها به گزارش مرکز آمار استناد کنند نه بانک مرکزی
پژواک کارفرما -

سپیده صالحی درباره خواسته رییس سابق سازمان برنامه و بودجه از مرکز آمار درباره انتشار نرخ‌های پیش بینی شده از اقتصاد اظهار داشت: مرکز آمار هرگز وارد پیش بینی و برآورد شاخص‌ها نمی‌شود و این اقدام  با ماهیت و ماموریت مرکز آمار مغایرت دارد. 

وی با بیان اینکه آقای منظور انتظار درستی از مرکز آمار نداشت، گفت: تهیه گزارش‌های پیش‌بینی شده برای مرکز آمار کار سختی نیست و بارها این گزارش‌ها را تهیه کرده‌ایم اما وظیفه رسالت مرکز آمار این است که وضعیتی از اتفاقاتی که رخ داده را منتشر کند. 

معاون اقتصادی مرکز آمار تاکید کرد: براساس خواسته‌های در مقاطعی این گزارش‌ها را تهیه و در اختیار هیات دولت قرار داده‌ایم اما انتشار عمومی پیدا نمی‌کند چراکه اولا ممکن است به هر دلیلی از جمله یک تکانه سیاسی یا تحریمی این پیش‌بینی‌ها محقق نشوند و دوما اینکه ممکن است شوک روانی در جامعه ایجاد کند. 

صالحی گفت: ممکن است در گزارش‌های پیش‌بینی یه یکبار ممنوعیتی برای صادرات و واردات یک قلم کالا وضع شود و پیش‌بینی مرکز از آن قلم کالا محقق نشود و در این شرایط اعتبار گزارش‌های مرکز آمار زیر سوال می‌رود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مرکز آمار گزارش‌های بانک مرکزی درباره نرخ تورم را قبول دارد، اظهار داشت: مشخصا درباره شاخص مصرف کننده و نرخ تورم و نرخ رشد این تذکر داده شده که تنها مرکز آمار مرجع است و اساسا مسأله اصلی این است که مرکز آمار معتقد است که حتما یک نرخ اعلام شود و باتوجه به سیاست‌ها و قوانین باید مرکز آمار آن نرخ را اعلام کند و متولی باشد.

معاون مرکز آمار تاکید کرد: منطقی نیست که دو تا نهاد در کشور تولید کننده آمار متفاوت از هم باشند و به طور قانونی این موضوع را پیگیری است و رسانه‌ها هم به آمارهای منتشر شده از آمار مرکز آمار استناد کنند و نه بانک مرکزی. 

انتهای پیام
۱۹۶۱
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها