بالارفتن مهارت نیروی کار موجب پیشرفت بنگاه می‌شود

از نگاه کارشناسان توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی ضمن ایجاد بستر اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

بالارفتن مهارت نیروی کار موجب پیشرفت بنگاه می‌شود
پژواک کارفرما -

درحال حاضر آموزش نیروی انسانی نوعی سرمایه‌گذاری و عامل کلیدی در توسعه جوامع به شمار می رود که در صورت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح، مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

یکی از علل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان می‌تواند زمینه جذب فرصت‌های شغلی برای آنها را فراهم کند. یکی از ضروریات رشد و توسعه اقتصاد،‌ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است که در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است؛ بر همین اساس آموزش‌های فنی وحرفه‌ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم کرده و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می‌آورد.

کارشناسان بر این باورند که یکی از علل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان را در ایجاد فرصت‌های شغلی موثر می‌دانند.

توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

مهرداد عظیمی - معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ترویج فرهنگ مهارت آموزی را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: بسیاری از افرادی که در حرفه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند از طریق ارتقاء مهارت و دیدن آموزش های مهارتی می‌توانند به اشتغال پایدار دست یابند.

به گفته وی حضور در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ بسترساز ترویج آموزش‌های مهارتی در مراکز جوار و بین کارگاهی می‌شود و دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در پروژه‌های مهارتی خود از پیوست مهارتی برخوردار باشند.

عظیمی توسعه سرمایه انسانی را از طریق بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی ممکن دانسته و معتقد است:توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری در جامعه کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری در جامعه کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. بی‌ترید همسو کردن آموزش‌های نظری و عملی این امکان را برای فرد آموزش دیده فراهم می‌کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار، امکان بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشند.

در همین راستا محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، ارتقای کیفیت تولید و مهارت نیروی کار را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای نیروی کار منجر به ارتقاء کیفیت و پیشرفت مجموعه‌های تولیدی می‌شود.

او ضمن اشاره به اهمیت و رابطه میان تولید و مهارت می‌گوید: شناخته شده‌ترین و موثرترین راه توسعه و پیشرفت اقتصاد،‌ تولید است و ستون فقرات تولید، نیروی کار است لذا باید به دنبال تولید محصولات و خدمات قیمت ساز در بازارهای داخلی و جهانی باشیم تا از این مسیر امکان کسب ارزش افزوده بیشتر و در نتیجه تقویت درآمد و افزایش دستمزد نیروی کار فراهم شود.

در سال‌های گذشته موضوع ارتقای مهارت به طور فزاینده‌ای اهمیت یافته و یکی از دلایل آن رشد فناوری‌های روز و تحول اقتصاد دیجیتال بوده است. کارشناسان آموزش‌های مهارتی را تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری دانسته و معتقدند که افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند. بی‌تردید سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب رونق بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام
۱۵۲۳
دیدگاه
آخرین‌های اقتصادی
آخرین اخبار
پربازدیدها