حمایت صندوق نوآوری از هیاتهای تجاری شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در اولین جلسه بررسی اثربخشی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی با محوریت نمایشگاه عرب هلث ۲۰۲۴ گفت: صندوق نوآوری از حضور هیاتهای تجاری شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی حمایت میکند.
جلسهای با حضور محمدصادق خیاطیان؛ رئیس صندوق نوآوری، مصطفی قانعی؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت و عضو هیات عامل صندوق، سیاوش ملکیفر؛ معاون توسعه، فرشاد فتوت؛ معاون ارتباطات و بینالملل و هادی سیادتی؛ مدیرکل حوزه ریاست صندوق نوآوری، همچنین نمایندگان شرکتهای حاضر در پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه بینالمللی عرب هلث (Arab Heath ۲۰۲۴) و نمایندگان توسعه آینده بازار نوآوری ایرانیان به عنوان کارگزار، امروز سهشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری در محل صندوق نوآوری برگزار شد.
این نشست که نخستین جلسه بررسی اثربخشی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی بود، با هدف بررسی مشکلات، دریافت پیشنهادات و انتقادات از سوی شرکتهای دانشبنیان حاضر در پاویون نمایشگاه عربهلث ۲۰۲۴ برگزار شد.
اهمیت انتخاب شرکتهای دانشبنیان توانمند برای حضور در نمایشگاههای خارجی
محمدرضا خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست گفت: این نخستین جلسهای است که با هدف بررسی اثربخشی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی برگزار میشود. تلاش میکنیم با بررسی مشکلات، دریافت پیشنهادات و انتقادات از سوی شرکتهای دانشبنیان حاضر در پاویون، خدمات ارائهشده را روزبهروز ارتقاء دهیم.
خیاطیان تصریح کرد: کارگزاران مسؤول برپایی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته، رتبهبندی شده و شاخصهایی برای انتخاب آنها تعیین شوند. از کارگزاران انتظار داریم علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به شرکتهای دانشبنیان حاضر در پاویون، شبکهسازی و ارتباطهای مناسبی با نهادهای کشور میزبان برقرار کرده و جلسات B2B میان نمایندگان شرکتها و نهادهای خارجی و شرکتهای دانشبنیان حاضر در پاویون تدارک ببینند.
وی افزود: طبیعتا شرکتهای دانشبنیانی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و پرداخت بخشی از هزینه توسط خودشان، در نمایشگاههای خارجی حاضر میشوند، انتظار دارند که خدمات مطلوبی نیز دریافت کنند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم اثربخشی خدماتی را که به شرکتهای دانشبنیان ارائه میکنیم، ارتقاء دهیم. زمانی که یک شرکت دانشبنیان در پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای خارجی حضور پیدا میکند، درحال معرفی توانمندی و دستاوردهای فناورانه کشور (در حوزههای مختلف) است؛ بنابراین باید شرکتهای دانشبنیان توانمندی برای حضور در پاویون انتخاب شوند. این شرکتها باید با مطالعه، هدفمند و با برنامه در نمایشگاههای خارجی حضور پیدا کرده و از فرصت فراهمشده برای توسعه بازار محصولات خود و برقراری تعامل و ارتباط با نمایندگان کشورهای دیگر استفاده کنند.
خیاطیان تأکید کرد: در بحث ایرادات مطرحشده از جمله جانمایی غرفه و فضای فیزیکی و ... نیز تلاش میکنیم در تعامل با کارگزاران و سایر نهادهای همکار، مشکلات موجود را برطرف و خدمات مطلوبی به دانشبنیانها در این بخش ارائه کنیم.
وی ضمن اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی، گفت: حمایتهای صندوق نوآوری تنها به برپایی پاویون ویژه شرکتهای دانشبنیان خلاصه نمیشود. در صندوق از حضور هیاتهای تجاری شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی نیز حمایت میکنیم.
خیاطیان گفت: موضوع صادرات دانشبنیانها یکی از مسائل بسیار مهم برای صندوق نوآوری و شکوفایی است و برنامهریزی خاصی برای این حوزه داریم. تلاش میکنیم با حضور نمایندگان شرکتهای دانشبنیان و مسؤولان سایر نهادهای مرتبط، چالشهای موجود در زمینه صادرات محصولات دانشبنیان را بررسی و راهکارهای مناسبی برای توسعه صادرات این شرکتها ارائه کنیم.
ظرفیت بالای شرکتهای دانشبنیان در حوزه سلامت
مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت و عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی که در زمان برگزاری نمایشگاه بینالمللی عرب هلث (Arab Heath ۲۰۲۴) از پاویون شرکتهای دانشبنیان در این نمایشگاه بازدید کرده بود، گفت: جمعبندی نظرات دریافتشده از شرکتهای دانشبنیان حاضر در پاویون نمایشگاه عربهلث ۲۰۲۴، حاکی از عملکرد مطلوب این پاویون بود.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت تأکید کرد: مباحثی مانند مکان غرفه، وسعت و فضای فیزیکی، از جمله مسائلی هستند که قابل حل بوده و همکاران تلاش میکنند این مشکلات را به مرور زمان برطرف کنند.
قانعی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت میتوان کارهای خوبی انجام داد و ظرفیت بالای شرکتهای دانشبنیان فعال در این حوزه را در نمایشگاههای خارجی نشان داد. قطعا فناوریها و دستاوردهای چشمگیری در حوزه سلامت در نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ (۲۹ اردیبهشت تا ۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی تهران) را شاهد خواهیم بود.
در نخستین جلسه بررسی اثربخشی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی، شرکتهای دانشبنیان حاضر در پاویون نمایشگاه عرب هلث ۲۰۲۴، دیدگاهها، انتقادات و پیشنهادهای خود را مطرح و گزارشی از برگزاری جلسات B2B و تفاهمنامهها و قراردادهای منعقد شده ارائه کردند.