۳۵ درصد هزینه تولید خودرو در کشور ارزی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه تولید خودرو ارزی است، این چه خودرویی داخلی است که ۴۰ درصد آن ارزبری دارد؛ این وضعیت نشان میدهد که خودروسازان ما مونتاژکار هستند نه تولیدکننده، زیرا اگر تولیدکننده بودند هزینه آنها ریالی بود نه ارزی.
لطف اله سیاه کلی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه قطعات موردنیاز خودرو گرانتر از ارزش واقعی آنها به دست خودروسازان میرسد، گفت: مکانیزم به کارگیری ظرفیت و توان داخل ایراد و اشکال دارد؛ تولیدکننده، قطعه را تولید کرده و تحویل میدهد و پول خود را با تاخیر و به زحمت میتواند وصول کند بنابراین هزینه تولید وی افزایش مییابد و طبیعی است که این اتفاق رخ دهد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با طرح این پرسش که چند درصد هزینه خودرو ارزی است، ادامه داد: بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه تولید خودرو ارزی است، این چه خودرویی داخلی است که ۴۰ درصد آن ارزبری دارد؛ این وضعیت نشان میدهد که خودروسازان ما مونتاژکار هستند نه تولیدکننده، زیرا اگر تولیدکننده بودند هزینه آنها ریالی بود نه ارزی.
وی با بیان اینکه هزینه ارزی قیمت خودرو را بالا میبرد اما به جای بیان این موضوع آن را به گردن قطعه ساز میاندازند، اضافه کرد: دولت در ابلاغ آئیننامه واردات خودروهای کارکرده انقدر تعلل کرد که قیمت خودرو متاسفانه روزانه افزایش مییابد، چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این که چرا دولت قانون مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ نمیکند، تصریح کرد: قانون واردات خودروهای کارکرده لایحه دولت بود از سوی دیگر آئیننامه اجرایی آن نیز توسط وزارت صمت تدوین و تصویب شده است اما دلیل اینکه چرا آئیننامه برای اجرا تاکنون ابلاغ و اجرا نشده است، مشخص نیست؟